Måns och Mari om vintern. Måns och Mari om våren.

I början av 70-talet utkom (Folket i Bilds förlag) bilderboksserien om barnen Måns och Mari som bor hos tanten Matti i utkanten av stan. Böckerna är skrivna av Kaj Beckman och gestaltar våra 4 årstider och sederna som hör till dem. Det är en underbar bokserie som tryckts i omtryck flertalet gånger. Nu senast av En bok för alla. Lagom till julen 1999 utkom ”Måns och Mari om vintern”. Och nu släpptes ”Måns och Mari om våren”. Till sommaren 2010 kommer den tredje boken ”Måns och Mari om sommaren”.

”Måns och Mari om vintern” är en härlig bok som beskriver vintern och allt som hör till. Tunga vita snöflingor som lägger sig som ett tjockt täcke, snögubbsskapande, tändande av första ljuset i adventsstaken, luciafirande, julbak, uppesittarkväll, att välja julgran, skridskoåkning på isen, julkrubban, nyårsafton, senvinterskymning och islyktor. Boken beskriver jultiden och dess traditioner på ett sånt sätt att jag får riktig julstämning. Jag som egentligen tröttnat på julhysterin och till och med firade denna jul på Kanarieöarna. Här beskrivs julen med värme.



I ”Måns och Mari om våren” är våren här. Allt som hör våren till finns med. Det droppar från taket, Måns och Mari hackar i snön för att hjälpa våren på traven, de bygger kanaler som vattnet forsar i, stampar på is så skärvorna yr, sätter fjädrar i ris, luras på första april, klär ut sig till påskkärringar, ser att lökarna i trädgården börjat gro, krattar löv när snön en dag är borta, ser flyttfåglarna återvända och firar valborgsmässoafton.

Jag ser fram emot att läsa "Måns och Mari om sommaren". Den kommer släppas maj 2010. 


Jag är helt säker på att jag i slutet av 80-talet fick höra dessa böcker. Nu har jag själv läst de för mina två äldsta barn. De älskade dem. Att få höra våra traditioner beskrivas och titta på de detaljrika och vackra bilderna fångade deras intresse. Det här är två varma sagor som beskriver årstiderna och det som hör till på ett levande sätt. Jag kan förnimma den kallaste decemberdagen men även känna känslan av vårsolens första varma strålar. Framförallt blir jag påmind om varje årstids tjusning.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?