Om jag kunde drömma

Om jag kunde drömma är den första delen av fyra i Stehenie Meyers vampyrserie. Serien finns både som vanliga böcker och ljudböcker. De 2 första delarna har också filmatiserats. I sommar kommer även tredje delen upp på biograferna. Jag har lyssnat till första delen som ljudbok. (Cd och MP3 format) En inspelning med 14 timmars lyssnartid. Uppläst av Mirja Turestedt. Mirja är utmärkt som uppläsare. Hon läser med sådan inlevelse att jag kastades in i historien. 

17-åriga Isabella Swan (Bella) tvingas flytta till sin pappa, polischefen Charlie, i den regniga småstaden Forks i delstaten Washington. Bella har inga höga förhoppningar om sitt nya liv. Men det dröjer inte länge förrän hon stöter på familjen Cullen. Cullens håller sig för sig själva och sticker ut i mängden med sin kritvita hy och obegripliga skönhet.

När Edward Cullen möter Bella rubbas ordningen. Bella kan inte låta bli att fascineras av Edwards skönhet och mystik. Och Bella har någonting som Edward inte kan låta bli. Hennes doft väcker en djup instinkt hos honom som är svår att stoppa. Ingen annans människas blod har någonsin känts så lockande. Ingen annan människa har heller aldrig lockat hans hjärta. Bella blir mer och mer övertygad om att Edward är en vampyr. Och det blir svårt för Edward att dölja sitt ursprun.

Familjen Cullens lever inte som andra vampyrer. De är vegetarianer och lever endast på blod från djur och de kämpar varje sekund för att upprätthålla den livsstilen och inte förvandlas till monster.

Bellas och Edward inleder ett förhållande som balanserar mellan djup kärlek och livsfara. 

Jag har ställt mig frågan hur vuxna människor kan fascineras över en historia som är riktad till ungdomar. Men jag erkänner att jag fångats av historien. Även om jag bitvis kan känna att formuleringar och tankegångar hör hemma i ungdomshyllan har det ingen betydelse för helheten. Jag vill höra om Bella och Edward. Om deras kärlekshistoria som egentligen bygger på samma faktorer som många kända kärlekshistorier i litteraturen. Det handlar om en stark kärlek mellan 2 individer som av någon anledning inte kan vara med varandra. En omvärld som ställer sig frågande till parets kärlek. En motsättning. En part som är svag och en som är stark. Eller en part som är rik och den andra är fattig. I detta fall handlar det om en som är stark och en som är svag. Bella som är en svag och sårbar människa och Edward som är omåttligt stark och odödlig. Tillsammans får de trotsa allt för att deras kärlek ska få tillåtelse att finnas. En kärlek så stark att den inte går att förneka.¨En kärlek de kan dö för.

De andra böckerna i serien om Bella och Edward är: När jag hör din röst. Ljudet av ditt hjärta och Så länge vi båda andas

Utgiven av Earbooks som du hittar HÄR!

 

Postat av: Anonym

Vad skönt att se att bokpåsen har hittat sitt hem.

Roligt att du blev så glad för innehållet. Disktrasan har jag hittat på Zetas strax utanför Stockholm.

Ha det gott i vårsolen//hemlige bokvännen

2010-04-26 @ 12:00:36
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?