Sagan om Vasa - Bertil Almqvist

Sagan om Vasa” (En bok för alla) handlar om skeppet Vasa och dess historia. Det är en historieskildring för alla vetgiriga barn.


Det var en gång en kung, Gustav II Adolf av Vasa. Han var en krigsman som behövde ett skepp för att kunna kriga på andra sidan Östersjön. Det skulle bli det vackraste och ståtligaste skeppet av alla. Och ett enormt bygge inleddes. Ekar valdes ut och fälldes. Båtbyggarna började såga ut båtens olika delar. 10 augusi 1628 sattes båten som fick namnet Vasa i vattnet. Men Vasa hann inte långt innan skeppet sjönk. Så nu stod skeppet under vattnet. Allt gjordes för att bärga skeppet men det var för tung och man lyckades inte. Så skeppet fick stå på botten i 300 år. Inte förren 1959 lyckades man bärga det tunga skeppet som är hela 60 meter högt. Nu finns båten att se på museum i Stockholm.

Historien om Vasa är en spännande skildring för barn. Boken skildrar bygget av det berömda skeppet, avfärden, förlisningen, bärgningsförsöken och den slutliga lyckade bärgningen.


Text: Bertil Almqvist

Postat av: Anonym

En liten hälsning ifrån din hemlige bokvän!

2010-04-12 @ 13:45:57
Postat av: MariaH

Åh, nu blev jag sentimental- Vet att jag älskade den en period när jag var liten...

2010-04-12 @ 22:43:10
URL: http://www.mariasbokliv.wordpress.se
Postat av: Jah Hollis

Undrar om Vasa (skeppet) blivit så känt om det inte sjunkit direkt.

När jag var barn gillade jag Bertil Almqvists böcker om Barna Hedenhös. Han var en bra tecknare och berättare.

2010-04-24 @ 10:33:28
URL: http://jahhollis.blogspot.com/
Postat av: BOKHUNGER

JAN HOLLIS. Jag undrar också om skeppet blivit så känt om det inte sjunkit. Förmodligen inte. Tycker också om Barna Hedenhös.

MARIA H. Jag minns faktiskt inte den här boken från när jag var liten. Däremot tycker jag att den var bra nu.

2010-04-24 @ 12:27:12
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?