Lilla nyckelpigan och Lilla sköldpaddan - Pekböcker


     


Lilla Nyckelpigan
och Lilla Sköldpaddan (Egmont Kärnan) är två underbara pekböcker.


Lilla Nyckelpigan handlar
om mamma Nyckelpiga som har tappat bort sina barn. Har Ni sett mina söta röda barn? frågor hon. Nej, säger mamma Bi, alla mina barn är gula. Mamma Nyckelpiga springer och springer. Var är mina små barn? ropar hon. Hon frågar alla hon träffar i skogen. Men varken spindeln eller snigeln har sett dem. Inte heller mamma Gräshoppa har sett dem. Alla mina barn är gröna, svarar hon. Mamma Nyckelpiga springer och springer. Ska hon hitta sina barn?


Lilla Sköldpaddan
handlar om lilla sköldpaddan som har tappat bort sin mamma. Kaninen säger att sköldpaddans mamma är hos ugglan. Men när lilla sköldpaddan kommer dit är inte mamma där. Sköldpaddan får söka vidare. Hon söker hos mamma Bäver men mamma är inte där heller. Ett, två, tre, fyra. Sköldpaddan går och går. Ska hon hitta sin mamma?


De här böckerna är gjorda i hård kartong. När man drar i handtaget på bokens sida rör sig nyckelpigan och sköldpaddans ben, så de kan söka vidare. (Extra plus för att handtaget är stadigt och inte ser ut att gå söner i första taget) Böckerna är söta och kärleksfulla. Enkla med fina illustrationer. De faller mig helt i smak.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?