Francys evangelium

Precis när sommaren var på väg att komma började jag lyssna på cd-boken Francys evangelium (Damm förlag) Nu när mer än halva sommaren passerat så har jag äntligen lyssnat klart. Vet inte varför det tagit mig sån tid? Kanske för är den inte riktigt föll mig helt i smaken. Eller för att jag förväntat mig något helt annat. Det här är inte en gangsterhistoria liknande Lapidius böcker.


Till att börja med ställer jag mig frågande vilken genre jag ska placera historien i? Rått, brutalt våld, konflikter, maktsökande och hierarki finns det gott om. Men det finns även något annat. Någon slags glamour. Har läst att en del kallar historien för gangsterchicklit. Förlaget kallar den kort och gott för Sthlm Red.


Francys Evangelium är skriven av Amanda Lind. Men det är en pseudonym. För den verkliga författaren är Johanna Nilsson, som tidigare skrivit prisade barn-, ungdom-, och vuxenböcker. Jag tog del av ljudboken. Den är uppläst av Julia Dufvenius och är tretton timmar lång.


Historiens huvudperson är 35-åriga Francy.  Hon är gift med Per och tillsammans har de två barn. Adrian åtta år och nyfödda Bell. Men Francy är ingen vanlig mamma. Hon är även maffiaboss och basar över ett territorium som hon ärvt efter sin far. Francy har ingen bror, därför blev det hon som fick ta över. Francy gör allt för att vara som den son hennes far aldrig fick. Hon är brutal, taktisk och kallhjärtad. Hon jobbar dygnet runt, för att leva upp till förväntningarna och behålla kontrollen.


Francy är en dubbelnatur. Skör och bräcklig, kall och hård. Per jobbar halvtid och sköter hem och barn. Han saknar sin fru. Hennes son Adrian är olycklig och längtar också efter sin mammas närhet. För Francy själv är sammanbrottet nära. Varje dag tar hon lugnande tabletter för att orka med. Det kunde inte komma olämpligare men mitt i allt dyker en konkurrent upp. Francy lyssnar på sin fars råd och det står snart klart att det råder krig. Konkurrenten verkar dessutom veta allt om Francy. Det blir ett svårt balansspel för Francy att försöka hålla både familjen och firman intakt.


Det låter som en story som kan bjuda på mycket. Men den når ändå inte riktigt fram till mig. Även fast jag har behållning av historien, känns den ibland lite skruvad.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?