Hälsokokboken


Hälsokokboken
är en del i rutiga kokboksserien (Ica Bokförlag) Boken innehåller hela 500 hälsosamma recept. Recept som innehåller mycket grönsaker, nyttiga fetter och rätt slags kolhydrater. Man får enkelt uttryckt lära sig laga näringsriktig mat med hjälp av naturliga råvaror. Författare till boken är kostrådgivaren Ulrika Davidsson.


Jag kan känna att jag blir förvirrad av alla olika kostråd som ges ut. Här går man igenom hur kostråden ändrats i Sverige. Inte för alls så länge sedan rekommenderade man fettsnålt och lightprodukter. Nu vet man att vi behöver lite fett för att må bra. Och att vi ska välja livsmedel med naturliga fetter istället för light produkter. (Livsmedel som minskats på fett har ofta mycket socker istället)

Kokboken inleds med en del fakta. Intressant fakta – tycker jag. Man får veta det mesta angående kroppen, vitaminer och kost.

Kokboken inrymmer en mängd olika recept: frukost, recept innehållande ägg, mjölk, smör och ost, nudlar, pasta, säd, potatis och rotfrukter, fisk och skaldjur, kött, fågel, soppor och buljong, pizzor, pajer och smörgåsar, sallader och dressingar, såser, röror och marinader, desserter, bröd och bakverk, snacks, tilltugg, sylt och saft.

Hälsosamma kokboken är en bok man gott kan ha bland sina favorit kokböcker i köket. En av de mer kompletta kokböcker, då det gäller hälsosam mat, som jag kommit över. Här finns massvis av nyttiga recept. Boken inspirerar. Många recept skulle jag vilja prova på en gång. Något som jag även gillar är att den ger konkreta tips riktade direkt till barnfamiljen, studenten osv.

 

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?