Nattfåk


Jag har haft boken Nattfåk av Johan Theorin i min bokhylla ett bra tag nu. Den har legat där i bokhögen med böcker som jag vill läsa men inte riktigt hunnit med. Johan debuterade med boken Skumtimmen som kom våren 2007. Den blev en succé. Nattfåk har fått pris för bästa svenska kriminalroman 2008.


Det är vinter på Öland. Familjen Westin är nyinflyttade till ön. Bakom sig har de lämnat livet i storstaden Stockholm, för ett lugnare liv. Nu har de tagit över en stor och aningsrik gård – Åludden. Åludden är sliten och i behov av renovering. Att det finns många sägner i byn om gården är ingenting som bekommer familjen till en början. Men när hustrun i familjen tragiskt förolyckas börjar Joakim Westin undra vad som hänt hans fru. Dog hon av en olycka? Eller tog hon rentav sitt liv? Kanske ville någon henne illa? Hade hennes olycka någonting med gårdens sägner att göra?

Det sägs att Åluddens gård är byggd av virke från skepp som förlist i havet. Och av de båda fyrarna som reser sig ute i vattnet lyser bara en. Sägnen säger att kvällen innan någon ska dö tänds även den andra fyren.


Spökhistorier, en inbrottsvåg, en nyanländ polis, Joakims sorg efter sin frus bortgång – allt verkar ha ett samband. Och stämningen blir bara högre och högre. Tillslut anländer även fåken – den kraftiga och fruktade vind som drar med sig is, snö, dimma och allt i sin väg. När fåken kommer ska man hålla sig inne. Det vet alla som känner till fåken. Fåken öker i styrka och jag sitter som på nålar fram till sista sidan i boken.
Nattfåk lyckas verkligen fånga mig med sin mystik och spänning. Historien är skickligt uppbyggd. Jag ser fram emot att läsa Johans nysläppta bok Blodläge.

Postat av: Joanna

Nattfåk är verkligen spännade - jag gillar Johans sätt att beskriva den speciella naturen på Öland. Blodläge ligger på min "att läsa" hylla också. Jag hoppas också att mitt paket har kommit till dig - det är jag som är din hemliga bokvän. Många läshälsningar från Joanna

2010-07-05 @ 00:11:23
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: Helena

Kul att läsa vad du tyckte om denna. Jag har just inhandlat såväl Skumtimmen som Nattfåk på sommarloppis och ser mycket fram emot att läsa dem båda.

2010-07-05 @ 08:35:16
URL: http://www.fiktiviteter.se
Postat av: Bokmalen

Hej! Jag gillad verkligen både Skumtimmen och Nattfåk men blev lite besviken på blodläge. Känns inte som att han blir bättre å bättre utan nästan tvärtom!? Ska bli kul att höra vad du tycker om den.

Kramen, Maria

2010-07-11 @ 20:16:59
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har bara läst Skumtimmen, så jag har en del att se fram emot!

2010-07-13 @ 07:18:45
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?