Jamies Amerika


Jamie är aktuell med TV-serien Jamies Amerika. Nyligen släpptes även kokboken Jamies Amerika (Bonnier Fakta) Det är en härlig kokbok som visar bredden i amerikansk mat.  Jamie beslöt sig nämligen för att ta reda på hur Amerikas matkultur ser ut. För att göra det körde han genom landet. Från New York via Louisiana, Arizona och Los Angeles. Denna resa skedde mitt i lågkonjunkturen. Han fann nya sidor av Amerika, mötte folk, åkte in på bakgårdar och såg en mångskiftande och härlig mat. I denna bok finns 120 recept samlade. Alla smakade och omtyckta av Jamie själv. Många av recepten är hans egna versioner av amerikanska klassiker. Dagens kokböcker är många gånger även ett fotografiskt konstverk, så är det även här. Bilderna av landskap, människor och maträtter är fantastiska.



Jamie kommer alltid med spännande rätter. Här lyckas han visa hela Amerika och den kulturella mångfalld som finns med kinesisk-, mexikansk-, och egyptisk mat. Hamburgare är det första jag tänker på när jag tänker Amerika och mat och visst finns den rätten med. Men det finns även så mycket mer, BBQ, efterrätter, kyckling, fisk och skaldjur. Dessutom anges ofta rekommendationer på passade dryck till rätterna. Den absolut tokigaste rätten som jag hittar i boken är alligatorpopcorn. Vad tycker Ni om det? Alla rätterna är varvade med intressanta människomöten från hans tur genom landet. Jag får lov att säga det - Jamie har lyckats åter igen!!


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?