Hobby - Skapa med betong

Sommaren finns faktiskt där framme och underbart är det när solens strålar börjar värma igen. Jag har bestämt att jag ska ta upp hobbyböcker här på bloggen. Lagomt till våren och sommaren kommer alltid massvis av passande hobbyböcker.


En rolig hobby som jag aldrig provat men som passar utmärkt när man kan börja hålla till ute är betonggjutning. Jag har precis läst 2 böcker om denna trevliga hobby. De är skrivna av samma författare, inredningsjournalisterna och stylisterna Susanna Zacke och Sania Hedgren .

 

 

Första boken är ”Betong en gjuten hobby”. En bok som är lika bra för nybörjaren som för den mer vana. Beskrivningarna i boken är lätta steg för steg beskrivningar. Och det finns massvis av inspirationsbilder. 

För mig öppnas en ny värld med denna bok. Visste inte att man kunde göra så mycket fint av betong. Boken får mig att drömma mig bort till en röd stuga vid havet, där jag står på en vildvuxen trädgårdstomt och skapar något av bokens alla 33 projekt. 

Jag skulle börja med att gjuta ett uppläggningsfat i form av ett rabarberblad samt en gjuten bordsskiva med ingjutna klinkerplattor i blått och vitt. Andra favoriter ur boken är välkomstplattan med text, fågelbadet, parasollfoten med rephandtag och ingjutna strandfynd. Projekten passar naturligtvis lika bra inne i stan,   även om jag i min dröm befinner mig vid havet.



 

Uppföljaren heter ”Skapa med betong och mosaik”. Den levererar ännu fler tips på skapande. Många av projekten är sådana som inte kräver extra material, utan man tar vad man har vilket kan vara en stövel eller en bakform.


Projekten är indelade i grupper. Superlätt, lätt, medel och avancerat. Det gör det lätt att se vad man kan börja med.


Efter att ha läst och framförallt bläddrat i första boken var jag förväntansfull och jag blev inte besviken. Hittade en hel del fina saker att göra. Mina favoriter i denna bok är gjutna bokstäver, ringar, trappsteg och sängborden.

 


Det känns som man kan göra det mesta av betong och fantasin sätter inga gränser.


Semic förlag.

 

 

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?