Photoshop Lightroom 2 för digitalfotografer

Jag har tidigare tagit upp ämnet fotoböcker här i bloggen. Fortsätter med samma tema eftersom det finns så många som är ute efter fotoböcker. Jag har hittat två till riktigt bra böcker. Båda riktar sig mot bilden efter den är tagen. Genom att redigera dina bilder i datorn öppnas en helt ny värld av möjligheter. Och det behöver inte vara så komplicerat som man lätt kan tro.

Den första boken heter Photoshop Lightroom 2 för digitalfotografer (Pagina Förlag) och är skriven av Scott Kelby. Scott är världskänd för sina fotoböcker. Denna bok beskriver hur man använder sig av programmet Lightroom. Programmet heter egentligen Photoshop Lightroom och tillhör Photoshop-familjen.

Det här är en jätte bra bok för dig som vill lära dig använda Lightroom och det tar mig inte lång tid innan jag inser vilka möjligheter programmet ger. Med kunskaperna som finns i den här boken känns begränsningarna få. Boken bygger på tydliga steg-för-steg beskrivningar och bilder. Scott visar sina egna inställningar och beprövade metoder. Scott är kunnig och vet vad som fungerar och vad som inte fungerar. Hans egna tips är guld värda. Bokens innehåll är uppbyggt på verkliga arbeten. Och man kan själv ladda ner en hel del av bilderna vilket gör det lätt att förstå arbetsgången.

Exempel ur boken på före och efterbild av redigerade ögon.

Jag hittar det mesta i den här boken som jag vill veta om redigering av bilder. Från hur man importerar bilder till programmet och organiserar mappar, redigerar, ändrar format och slutligen hur man förbättrar bilder inför utskrift eller webben.


Exempelbild hämtad ur boken.

De två sista kapitlen känns jätte användbara och som en riktig bonus. De innehåller ett komplett arbetsflöde för porträttfotografering och resefotografering. I slutet finns även en länk till en bonusvideo med arbetsflöde för bröllopsfotografering. Samt tips på användbara tidningar och annat. Här finns så många trix och tips. Allt levererat inspirerande och tillgängligt. Något som gillade med boken var även att det till varje kapitel hör en sida med snabbtips – jätte praktiskt!

 

 

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?