Själakistan

En spännande lyssnarbok tycker jag hör sommaren till. Jag har tagit del av ljuduppläsningen av Själakistan som är skriven Ann Rosman (Damm förlag) (Samma författare som skrivit Fyrmästarens dotter) Ljudboken släpptes nu i maj, så den kom precis till sommaren. Inspelningen är tretton timmar lång och är uppläst av Mirja Turestedt. Jag har även tidigare lyssnat på ljudböcker som är inlästa av Mirja och jag gillar henne som uppläsare jätte mycket. Hon har en förmåga att läsa med enorm inlevelse.


Själakistan
utspelar sig i slutet av sommaren. Nära Carlstens fästning i Marstrand finner man ett lik av en kvinna. Hon ligger på den gamla offerstenen, iklädd medeltida kläder och utan huvud. Huvudet dyker snart upp i en trädgård där det är uppsatt på en ställning för blommor. Det blir inledningen till en serie mord. Kort därefter dyker tre lik till upp. De har fått sina näsor avlägsnade.

Kriminalinspektör Karin Adler med kollegor börjar nysta i fallen. Det finner först inget samband men visst finns det ett samband. Man ser att alla kvinnornas död är inspirerade av de häxprocesser som skedde under 1600-talet: halshuggning, stegling, vattentortyrtyr och flötning.

Författaren Ann Rosman är bosatt i Marstrand. Hon har ett stort historiskt intresse och har forskat mycket i Marstrands spännande historia. Som Ni kan förstå har det en stor fördel för historien. Här finns allt man kan önska sig av en deckare: spänning, en gåta och upptrappning.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?