Stickskolan & Virkskolan

Handarbete har återigen blivit poppis. Det var inte så länge sedan man skulle ha köpta saker istället för att göra hemmagjorda. Men nu har det vänt igen. Och det tycker jag är roligt. Många syr, stickar och virkar till sina barn och sig själva. Det mormor gjorde är plötsligt modernt igen. Trenden märks också av i bokvärlden, då det kommer massor av handarbetsböcker. Norstedts förlag har nyligen släppt två jätte fina böcker, Virkskolan och Stickskolan.


Stickskolan
är skriven av Betty Barnden. Den lär ut alla grunder du behöver för att bli ett  fullfjädrat stickproffs. Men den passar även för den mer avancerade, då den också tar upp massvis av avancerade saker.


Boken går igenom alla stickteknikerna och de är illustrerade med tydliga steg för steg beskrivningar. Den tar även upp hur man väljer garn, kontrollerar masktätheten, tolkar diagram och symboler, väljer rätt storlek, designar plagg och gör om mönster efter eget behov. Om man vill kan man även gå längre  och lära sig av de mer avancerade beskrivningarna av halsringningar, kragar, flätmönster, volanger, knutar och muscher.


Boken har en hel del roliga detaljer som jag gillar extra mycket. En av dem är att den går igenom vilka kroppstyper som passar i vilka plagg. Vad man exempelvis kan tänka på om man har smala axlar eller breda axlar. Det var något jag inte förväntade mig att se i en bok om stickning. Men det var en rolig detalj. Min andra favorit är att man får lära sig hur man färgar sitt eget garn. Tycker det verkar jätte kul. Min sista favorit som jag tar upp här (finns flera) är att man får lära sig skapa roliga effekter och exempelvis få garnet att se tovat ut genom filtning.


För länge sedan bestämde jag mig för att lära mig sticka. Med den här boken har alla med samma mål absolut möjligheten till det. Bokens alla 300 tips kommer väl till pass både för nybörjaren och den som suktar efter mer.


Virkskolan är skriven av Jan Eaton. Uppbyggnaden är i princip densamma som i Stickskolan. Även här får man lära sig alla grunderna och det finns också massvis att lära för den som redan behärskar grunderna.

Boken tar upp alla virksätt och de är illustrerade med tydliga steg för steg beskrivningar. Den tar även upp hur man väljer virknål och garn, hur man läser mönster och diagram, hur man kombinerar olika virkmönster, virkar in nytt garn och ändrar skala.

Precis som i Stickskolan fick jag mina speciella favoriter. Första favoriten var hur man klär, gamla trista knappar, med virkning. Min andra favorit var de underbara virkade blommorna i lager. Sista favoriten som jag nämner här (har många) var att sy in pärlor i virkningen. Den blir super fint. Rekommenderas.

Även den här boken bjuder på hela 300 tips. Oändligt med inspiration och kunskap.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?