BOKTIPSET - Grottbjörnens folk

 

Ett litet boktips hade jag tänkt komma med. Boken, Grottbjörnens folk, är skriven av Jean M. Auel och den tillhör en serie böcker som utkom för första gången för trettio år sedan. Nu har Bra Böcker plockat upp den populära serien igen och gett ut en nyutgåva på pocket.

 

Jag har precis läst den första delen, Grottbjörnens folk. Där får man för första gången möta cromagnon flickan Ayla. Endast fem år gammal vandrar hon ensam. De andra i hennes klan har omkommit i en jordbäving. Ayla är ensam, frysen, hungrig och svårt skadad efter en attack av ett grottlejon. Så stöter hon på neandertalklanen som kallar sig grottbjörnens folk. Ayla blir omhändertagen av gruppens medicinkvinna, Iza och Iza blir som en andra mamma till Ayla. Så småningom börjar Ayla känna sig som hemma i klanen. Men många ser henne som ett hot. Hon ser inte ut som dem och tänker inte som dem. Ayla utsätts för hot och prövningar.


Jag ger den här boken högt betyg. Den är spännande och tar inte slut i första hand. (Och vet Ni vad? Jag har precus fått del nr två i mina händer)



Följande böcker i serien är:

     

  • Hästarnas dal

  • Mammut jägarna

  • Stäpp vandringen

  • Nionde grottan

  • De målade grottornas land



Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?