Min stora feta grekiska kokbok

Jag hade stora förväntningar på Alexandra Pascalidous nya kokbok, Min stora feta grekiska kokbok. (Bonnier Fakta) Till min glädje blev jag inte besviken. Alexandras bok är allt jag förväntade mig samt lite till.

Jag förväntade mig grekisk mat när den är som bäst och det fick jag. Recept med fisk, kött, bröd, soppor och pajer, allt med underbara råvaror, finns i mängder. Men sen fann jag även en högst personlig berättelse, en matresa genom generationer. Alexandras resa startade i Rumänien där livet var fattigt. Vidare för resan oss tillbaka till Grekland och till Alexandras mormors hus i bergen. Där åt man vad jorden erbjöd och mormoderns handlag med maten var sagolik. I miljonprojektet Rinkeby trollar även Alexandras mamma med maten. Idag är det Alexandra själv som lagar mat till sin dotter.

Boken innehåller cirka 50 olika recept. Recept samlade från ett helt liv. Många av recepten innehåller speciella händelser. Minnen, mytologi och historia är nämligen kryddan i boken. Varför inte prova  laga stensoppa, hummerpasta, fyllda tomater och rotfruktsallad med kyckling och fetaost. Alla inbjudande recept och oemotståndligt vackra bilder får mig nämligen att vilja börja laga mat omedelbart. Minnen som "sjömanspappans matminnen" och "att ta skeden dit man kommer" får mig att le. Med Min stora feta grekiska kokbok i handen skulle jag nog kunna imponera och bjuda min familj på en härligt väldoftande grekisk middag. Tror nog jag ska göra det, bara jag får öva lite först!



(Bild hämtad ur boken)

Postat av: ingalill

Låter jättehärligt.Gillar när kokböcker har en historia, inte bara recept.Ha en fin dag.

2010-05-20 @ 08:16:49
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?