Världens lyckligaste folk

 

För ett tag sedan läste jag boken Världens lyckligaste folk (Leopard Förlag). Hade lite svårt att komma in i boken. Men det berodde nog på att jag hade lite för mycket i tankarna just då. För boken är egentligen riktigt intressant och framförallt viktig.


Vad skulle hända om Sverigedemokraterna kom in i Sveriges riksdag? Det är en frågeställning som Lena Sundström ställer sig. För att ta reda på det så säger hon upp sig från sitt jobb, packar väskorna och flyttar för en tid till vårt grannland Danmark. I Danmark har Sverigedemokraternas danska motsvarighet Danske Folkeparti haft stort inflytande. Vad har det egentligen inneburit för danskarna? Lena söker kontakt med alla möjliga danskar för att söka efter Danmarks själ. Slutprodukten blev en bok med det ironiska namnet, Världens lyckligaste folk.

Jag har läst om den här boken i många sammanhang. Och tillslut tänkte jag att jag måste ha läst den själv. Och visst den är intressant. Den är skriven på så vis att det känns som Lena pratar direkt till läsaren. Här finns allt att läsa om hur det är i Danmark idag.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?