Mönster: sy vimplar till barnrummet


För Er som vill pröva på att sy egna vimplar kommer här min beskrivning på mina vimplar.

 



Du behöver:


-Tyg.
-Kantband. (Jag använde 3m)
-Papper för att rita ut en mall till vimplar.
-Tråd.



Så här gör du:


1. Rita en mall för att kunna skapa vimplar. Mallen jag använt är 20*20*16 cm. Men man kan göra mallen olika stor beroende på önskad storlek på vimplarna.









2. Lägg tyget dubbelt, räta mot räta. Rita av mallen på tyget och klipp sedan ut dina vimplar.



3. Sy ihop långsidorna. Använd raksöm.






4. Vänd vimplarna så rätsidan kommer utåt. Pressa med strykjärn.








5.Nu återstår bara montering av vimplarna på kantband. Var noga med att planera hur vimplarna ska sitta. Använd lika stort mellanrum mellan vimplarna och lämna 30-40 cm tomt i början och slutet. Vik kantbandet över tygets under- och framsida.  Nåla sedan fast vimplarna. Sy en raksöm över hela kantbandet och alla vimplar.





 

 

Lycka till!
Postat av: Cissi

vet inte om du går såhär långt bak i kommentarer, men hur många vimplar sätter du på ditt 3meters band? även om jag förstår att det är lättare att mäta ut när man ser, men jag har inget band än, så jag tänkte bara förbereda med att sy vimplarna liksom :)

2011-09-17 @ 20:05:07
URL: http://cirre.blogg.se/
Postat av: fembarnsmamman

Hej

Största dottern ville sy vimplar till lillasysters födelsedag och därför googlade vi detta och hittade hit.

Använder din beskrivning för att sy vimplarna. Mycket bra och utförlig beskrivning. Tack för en fin sida och bra mönsterbeskrivning!

2012-02-16 @ 14:16:55
URL: http://www.fembarnsmamman.se
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?