Berätta i bild - Så tar du bilder som berör

Tidigare påbörjade jag temat specialintressen. Först ut är fotografering, jag fortsätter här med ännu en bok i ämnet.

Pagina förlag gav under 2009 ut boken ”Berätta i bild – så tar du bilder som berör”. En bok om fotografering av människor, platser och kulturer. Inte bara rent tekniskt, utan även hur man uppnår konsten att beröra genom bilder.

Det här är en personlig bok och ingen vanlig instruktions bok. Vi får följa den amerikanska fotografen David duChemins och hans bilder från hans resor runt hela Världen.

Jag behövde inte bläddra många blad i boken, förren jag insåg att fotografen har förmågan att beröra med sina bilder. Jag blir otroligt nyfiken på hur han tänkt bakom bilderna. Både rent visuellt samt tekniskt. Hur man exempelvis når ett djup i porträtt.


Boken passar både nybörjaren samt den med mer vana och guidar fotografen till hur man når sina åskådare genom bilder och förmedlar sin tanke/budskap.


Det här är en underbar bok. Bilderna är vackra – ett konststycke. Det som gör boken unik är att den samtidigt ger vägledning till hur fotografen tänkt för att skapa bilden och känslan. Tips man kan ta med sig i sitt fotograferande vare sig man fotograferar i sina egna kvarter eller på andra sidan jorden. Jag älskar denna bok. Kunde knappt lägga ifrån mig den.

Postat av: Tobbe

Fin & bra blogg. :)

2010-03-01 @ 10:05:08
URL: http://tobbees.com
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?