SUSANNA ALAKOSKI: SVINALÄNGORNA

I våras var jag med i En bok om dagens Vårsköna bokbyte. Då fick jag boken Svinalängorna skriven av Susanna Alakoski. Jag har nyligen lyssnat på Susannas nysläppta bok, Håpas du trifs bra i fengelset, på lyssnarbok. Recensionen hittar du här. Den tar upp samma tema, missbruk. Men skildrar det från en annan vinkel. I Svinalängorna handlar det om barnen och deras utsatta situationen när föräldrarna dricker för mycket.

 

I början av 60-talet flyttar Leena, hennes två syskon och mamma och pappa in i det nybyggda bostadsområdet Fridhem i Ystad. Ett område där kommunen samlat invandrare och låginkomsttagare. Leenas föräldrar har sina rötter i de fattiga delarna av Finland och för dem är lägenheten rena lyxen: den har tre rum, spoltoalett, rinnande varmt och kallt vatten, balkong och parkett. Av kommunen får kvarteret namnet Svinalängorna.

Leena lär sig snabbt att hennes föräldrar är periodare. Hon kan själv se tecknen på när en ny period är påväg. Då håller sig Leena undan. Värst är det när pappa slår mamma. Då vill hon vara nära, för att kunna ringa efter ambulans. 

Leena är duktig i skolan. Hon är duktig på simning och spelar flöjt. Men hennes föräldrar är ständigt frånvarande. De kommer i stort sett aldrig på en skolavslutning, tävling eller uppvisning. Leena blir duktig på att hålla sina föräldrar om ryggen. Hon skyndar sig att smita iväg innan någon ser att hennes föräldrar aldrig dök upp. 

Leenas föräldrar dricker mer och mer och de har fester med grannarna. Familjen lever periodvis i total kaos. Kylskåpet gapar tomt och lägenheten är fylld med fester. Tillslut inser Leena att familjen behöver hjälp. Men att få kommunen att inse det blir inte det lättaste.

Svinalängorna fick Augustpriset 2006 för bästa svenska skönlitterära bok. Svinalängorna fångar även mig. Jag måste få veta hur det går för Leena och de andra barnen i Fridhem. Barn som i stort sett har det likadant hemma. Barn som håller ihop. När jag så kommer till sista sidan i boken kan jag inte mer än tycka att historien är sorglig. Susanne lyckas skildra klassamhället, barns överlevnadsinstinkt och utsatthet på ett äkta och övertygande vis.

Postat av: tush

Filmen svinalängorna är riktigt bra =)

2010-12-09 @ 23:34:40
URL: http://www.filmkritikerna.se/svinalangorna
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?