Tänk om....


Tänk om... (Rabén&Sjögren) av Lena Sjöberg är en av de vackraste barnböcker jag läst. Med dess poetiska språk och varma känsla tog jag den direkt till mitt hjärta.


Boken handlar om kärleken mellan förälder och barn. En kärlek som alltid är lika stark. Här finns den beskriven genom olika djur. Från hundar, dinosaurier, vägglöss och getingar. Gemensamt för de alla är kärleken mellan dem som uttrycks i ord och bild.
 

Tänk om jag var en hare och du min lilla palt”. Tänk om jag var en mygga och du ett litet knott. Då skulle vi...” Och så följer beskrivningar på vad de gör för och med sina barn. Barnen får för en stund föreställa sig hur det skulle vara om mamma eller pappa var en fladdermus med huggtänder och klor och de dess lilla barn. Mina barn kunde knappt vänta till de fick se vad vi skulle vara för djur på nästa sida.

 Tänk om... jag var en spindel och du mitt spindelbarn... Jag skulle krama dig med ALLA mina spindelarmar och pussa dig på ludna spindelkinden...

Den här boken är helt underbar – full med kärlek. Rekommenderas stort, för både stora och små faktiskt.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?