Tekla Tiger och JAG-boken - Mi Karlsson Bergkvist

Som jag skrev tidigare så älskar jag när jag hittar barnböcker med en djupare mening. Nu har jag hittat ännu en sån.

Från Sivart Förlag kommer ”Tekla Tiger och JAG-boken”, skriven av Mi Karlsson Bergkvist och illustrerad av Annelie Olsson . Det är en underbar sagobok, med fina bilder, som handlar om adoption och frågorna runtomkring som många barn har.

Tekla är en liten tiger som går på dagis. En dag ska de visa sina JAG-böcker med bilder på sina familjer. Tekla är så stolt över sin bok, ända framtill att kompisarna uppmärksammar att hon inte alls ser ut som sina föräldrar. Kompisarna har inte tänkt på det tidigare och Tekla blir jätte ledsen.

De frågar hur det kan komma sig att Tekla inte är lik sina föräldrar? Är de inte hennes föräldrar? Vem är då hennes föräldrar? Barnen har många frågor.


När Teklas föräldrar kommer får barnen svar på sina frågor och lär sig att man behöver inte vara lik sina föräldrar för att det ska vara ens föräldrar och att det finns många sett att bli föräldrar på. Tekla har inte legat i sin mammas mage och det kallas adoption. Men Teklas föräldrar älskar henne lika mycket för det och gör samma saker för henne som alla andra mammor och pappor.


Det här är en jätte fin och viktig bok. Den handlar egentligen inte bara om adoption utan även om utanförskap överhuvudtaget och hur det känns att vara annorlunda. Barn lär sig mycket genom denna saga.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?