Vilma på Naxos

Jag har hittat en jätte trevlig lära-läsa bok. Den passar barn som håller på att lära sig läsa, eller nyligen lärt sig läsa. Vilma på Naxos (B/Whalströms) är skriven av Cecilia Lidbeck. Det är den senaste boken om Vilma. Det finns flera stycken om denna kaxiga och fyndiga tjej. Jag gillar karaktären Vilma så jag passar på att även tipsa om de andra böckerna om henne (Vilma och häxtanden, Vilma är hundvakt m.fl.). Böckerna om Vilma har hög igenkänningsfaktor. Impulsiv som jag är får den här boken mig att vilja packa väskorna för att snabbt slänga oss iväg på ett plan med destionation solig ö. Skämt och sido så är det många som kommer att åka utomlands i sommar. Då blir boken extra spännande. Givetvis är boken även jätte bra för alla andra också.

Vilma är glad för hon ska åka utomlands. Hon har aldrig varit utomlands men nu ska hon till Grekland, till en ö som heter Naxos. När Vilma sitter i flygplanet är det både spännande och läskigt. I Grekland pratar alla ett annat språk men Vilma lär sig några Grekiska ord. De badar, solar och äter grillspett. Grekland är underbart. Men en dag när de är på marknad kommer Vilma ifrån sina föräldrar, då är det inte längre lika roligt.


Boken ingår i serien Läsegrodan, böcker som är anpassade efter barnets läsfärdigheter och kunskaper. Det här är en härlig sommarläsningsbok för barn i ålder 6-9 år.

 

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?