Michael Bond och Paddington




Julafton 1956 befann sig Michael Bond, kameraman vid BBC, på ett stort varuhus i London. Då såg han en liten nallebjörn som blivit ensam kvar på en hylla med leksaker. Han tyckte synd om den och köpte den som julklapp åt sin hustru. Rätt snart fick den namnet Paddington efter tågstationen i området där de bodde och på skoj började Michael Bond skriva korta berättelser om den lilla björnen. År 1958 hade han sin första bok färdig - ”
Kalla mig Paddington”. Den skulle följas av många många fler” Och drygt 50 år senare fortsätter björnen Paddington att roa stora som små Världen över.

Postat av: Alexandra

Hejsan!

Ville bara skicka en kommentar om att jag la till denna länken i ett av mina inlägg där jag skrev lite om Michael Bond så jag hoppas det är okej då jag ville få fram fler bloggar som skrivit om Michael Bond och Paddington.

Mvh

Bokälskarinnan

2011-08-02 @ 22:59:17
URL: http://bokalskarinnan.blogg.se/
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?