Alfons bollar med siffror

Nu börjar temaveckan. Mitt första boktips är Alfons bollar med siffror (Rabén&Sjögren) Alfons har alltid legat mig varmt om hjärtat. Så den här boken blev en av mina nya favoriter direkt. Den bygger på Gunilla Bergströms bilderböcker om Alfons Åberg. Det som gör den här boken med Alfons speciell är att den även på ett roligt vis lär ut siffror.



Alfons har fyllt sex år. Nu är det dags för kalas med kompisarna. Alfons och hans pappa börjar bolla med siffror. De räknar vad som behövs till kalaset, bestämmer datum, slår telefonnummer, betalar i kassan och räknar ner dagarna till kalaset. Alfons upptäcker att det finns siffror överallt och konkreta vardagssituationer uppmuntrar till räkning.



Det här är andra delen i en serie med lärorika böcker med Alfons. Serien heter Klurig & kul med Alfons. Jag rekommenderar som sagt böckerna. De är skojiga, tydliga och lärorika. Det är roligt med siffror när man börjar få upp ögonen för dem. Läs!

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?