Pyssel : Gardinkappa moln


Idag har jag sytt en gardinkappa till barnens rum. Älskar moln i alla de former, på kläder, inredning och tyg.

Till gardinkappan använda jag mig av Gunila Axéns fantastiska molntyg. Tyget finns i flera olika färger, denna gång valde jag det gröna. Du kan hitta tyget hos Barntyger.se




Beskrivning - så syr du gardinkappan


Det är inte svårt att sy en gardinkappa. Denna beskrivning passar även nybörjaren.


1. Mät fönstrets bredd. Klipp ut ett tyg som är lika brett som fönstret + sömsmån på båda långsidorna.
2. Bestäm hur lång gardinkappa du vill ha. klipp av tyget till önskad längd + sömsmån.
3. Sicksacka långsidorna och kortsidorna.
4. Vik tyget dubbelt, mönstret utåt på båda sidorna.
5. Vik in kanterna och sy en raksöm på båda kortsidor.
6.Sy en söm längst hela långsidan upptill. Den ska vara så långt ned på tyget, så att du sedan får in   gardinstången i kanalen som bildas.
7. Nu är det bara den långa sömmen längst ner på kappan som är kvar. vik in och sy en raksöm

Efter detta mönster blir det en gardinkappa med mönstrat tyg på båda sidorna av gardinen. Det kan ju vara lite kul att det även blir fint utifrån!



Hos Barntyger.se kan man även hitta många andra fina moln produker. Exempelvis dessa:








Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?