Blodläge - Johan Theorin

BlodlägeJag har precis läst klart boken Blodläde.  En bok som stått i min bokhylla ett bra tag. Författaren till boken är Johan Theorin. Tidigare har jag läst hans bok Nattfåk. En bok som fick mig att ligga vaken till 03.00 på nätterna och läsa. Jag var bara tvungen att få veta hur den skulle sluta. Nu förstår Ni säkert att den boken blev en fullträff för mig. Med det i minnet hade jag kanske för stora förväntningar på Blodläge. Tyvärr blev jag besviken.

Johan har skrivit 4 böcker som utspelar sig på Öland. Han är född i Göteborg men har släkt som bott på Öland i flera år. Skummtimmen (2007) Nattfåk (2009) Blodläge (2010) och Santa Psyko (2011). Jag längtar efter att läsa hans senaste bok.


I Blodläge får vi träffa Gerlof Davidsson och hans Öland. Gerlof flyttar från sitt ålderdomshem till sin egen stuga i byn Stenvik. Gerlof längtar efter sina hemtrakter och känner att han vill uppleva sin sista tid i i lugn och ro där. Men allt är inte som det alltid varit. Flera lyxvillor har byggts i omgivningen och nya grannar dyker upp.


Boken handlar om mycket övernaturliga saker. I en kalksten löper ett mörkrött stråk, blodläget. Enligt sägen sägs det att det är förstenat blod som blivit kvar efter en strid mellan älvorna och trollen inne i berget.


En dag hittar Gerolf sin frus gamla dagboksanteckningar. Gerolf börjar läsa och det han finner stör hans frid. Plötsligt dyker det också upp en man på Gerolf tomt. Mannen säger att han är jagad. Så drar spänningen igång och det handla om en gammal historia som kommer till ytan.


Den här boken har lika hög kvalité som Nattfåk. Miljö- och karaktärsbeskrivningarna är välskrivna. Det finns en intrig och spänning. Men jag tycker att boken handlar för mycket om älvor och troll. På grund av det får boken inte den bästa kritiken. Jag brukar gilla övernaturliga händelser i böcker. Men älvor och troll blev för mycket även för mig.

Antal solar: 1 av 5               



Jag har precis också läst ut boken "Köp nte den här boken"! (recension kommer) Den handlar mycket om miljötänkande och välgörenhet. Så med den i färskt minne tog jag mig raka vägen till Röda Korset och lämnade in boken. Hoppas boken kommer till någon som gillar den och att pengarna de tjänar på att sälja den kommer till bra ändamål.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?