Flickan från tjugotalet

Det har kommit en ny bok (januari 2010) från Sophie Kinsella. Samma författare som skrivit shopaholicserien. Boken heter flickan från tjugotalet och utges av Damm Förlag AB. Flickan från tjugotalet har omskrivits på många bokbloggar. Åsikterna har varierat. Verkar som det är antingen älska eller hata. Kinsellas böcker är chicklit böcker. Det är är även den här. Även om den skiljer sig från shopaholicserien.

Huvudpersonen är Lara. En ung tjej med problem både i kärleks- och yrkeslivet. Hennes pojkvän har precis dumpat henne och Lara vill inte inse att det är slut. Även på jobbet är det kaos. Det egenstartade företaget står och faller och hennes kollega har lämnat henne i sticket. Dessutom riskerar Lara att förlora alla sina besparingar som hon investerat i företaget.

Laras föräldrar är oroliga för Lara. När hon dessutom får vad som uppfattas som ett sammanbrott på gammelfaster Sadies begravning blir de riktigt oroliga. Men det som såg ut som ett sammanbrott var i själva verket gammelfaster Sadies ande som för första gången visade sig för Lara. 

Med gammelfasters hjälp (flickan från tjugotalet) får Lara hjälp att ta kontroll över sitt liv. Det visar sig även att Sadie behöver Laras hjälp. Och i sann anda knyts alla trådar ihop i slutet.

Jag har bestämt mig för att jag gillar den här boken. Den är lättsam och rolig. Får mig på gott humör även om den känns naiv på många vis.  Boken är helt enkelt en frisk fläkt. Dessutom älskar jag beskrivningarna om hur det var på tjugotalet.

Postat av: Tekla Maräng

Tittar in för att avslöja mig som din hemlige bokvän och önska dig en härlig Valborg:)

2010-04-30 @ 13:08:58
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Postat av: BOKHUNGER

Tekla Maräng.

Så det var du som var min hemliga bokvän:-) Som jag har varit nyfiken och undrat. Kul att ängligen få veta vem som valt ett så passande paket till mig.

2010-04-30 @ 17:37:24
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?