MARTINA HAAG - FÅNGE I HUNDPALATSET

Jag och min man har läst högt ur Martina Haags bok Fånge i hundpalatset (Piratförlaget) idag. Det visade sig att jag inte klarade av att lägga ifrån mig den här boken. Bitvis skrattade jag så att tårarna rann. Det här är Martinas femte bok. Jag har inte läst de tidigare, så jag kan inte säga om jag tycker att den här är lika bra, bättre eller sämre. Fånge i hundpalatset innehåller både nyskrivna krönikor och tidigare producerat material från Aftonbladet och mama.


Martinas krönikor handlar om vardagen. Vardagen i en familj bestående av mamma, pappa och fyra barn. Till det tillkommer även två hundar, katter, råttor och några andra djur. Två  hundar som skäller konstant och tuggar sönder det de känner för. En dag kommer faktiskt den kända hundtränaren från TV hem till familjen. Men då uppför sig hundarna exemplariskt och TV-teamet får vända. När temat hunnit ut från gården börjar voffandet igen. Martinas man Erik har en bil som är hans käraste ägodel. En dag ska Martina köra den. Förhållningsreglerna är många. Hur ska det gå? Och hur gör man för att lyckas få tid till alla barn och varför åker Martina på bröllop med benen fyllda med katthår?


Marinas lättlästa krönikor är roliga. Den fångar en vardag, dock dragen till det yttersta, som jag som flerbarnsmamma kan känna igen. Jag vet inte om jag skulle tycka att det var lika roligt om jag inte hade några barn. Nu var det i alla fall hysteriskt roligt. Boken med dess korta kapitel, passar perfekt att läsa högt för varandra. En skön bok att läsa så här i slutet av sommaren.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?