Frökens nya klass

Frökens nya klass (Opal bokförlag) är skriven av Jo Hoestlandt. Boken tillhör börja läsa serien och riktar sig till barn i åldern 6-9 år. Jag tror att alla skolbarn känner igen sig i den här boken. Det är en bok som alla som börjar skolan borde läsa. 

Det långa härliga sommarlovet har gått mot sitt slut. Det är kvällen före skolstart, fröken vankar fram och tillbaka i sin lägenhet. Hon kan inte slappna av. Hon är orolig inför morgondagen då hon ska möta tjugofyra nya elever. Vid middagen kan fröken inte äta heller. Hon har för ont i magen! På nyheterna talar nyhetsuppläsaren om skolstarten. Men fröken vill inte höra! Fröken är orolig för vad eleverna ska tycka om henne. Tänk om de tycker att hon ser konstig ut! När fröken ska somna, kan hon inte somna. I sina värsta mardrömmar är hennes nya elever tjugofyra små monster. 

Den här boken är toppen. Alla kan känna igen sig i den. Jag gillar att man vänt på konceptet och visar att även fröknar kan vara nervösa inför skolstarten och stå med bultande hjärta på skolgården. Dessutom har den fina, färglada och charmiga illustrationer. Ofta är illustrationerna inte färggranna i lära läsa böcker tycker jag. Det är  någonting som jag tycker är synd. Av egen erfarenhet vet jag att det är lika uppskattat och viktigt i denna ålder för att hålla intresset uppe. Min dotter börjar i trean efter detta kommande sommarlov. Det här kommer att bli jätte fin läsning för henne under sommarlovet.

Jag kommer att lotta ut ett exemplar av boken. Glöm inte bort att delta.

Postat av: Maria Johansson

Låter som en toppenbok! Funderar på om jag kanske kunde låta faddrarna läsa den högt för sina fadderbarn i början på höstterminen? Jag vill gärna vara med i en utlottning!

2010-06-14 @ 20:58:25
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?