Så doftar blomman

En till bok i sommarens tecken (Alfabeta förlag). Som den sanna sommarmänniska jag är faller den mig i smak.


Boken riktar sig till barn i åldern 3-6 år och är en fakta bilderbok. Det är ett bra koncept tycker jag. Både nöje och nytta i ett. Dessutom har barn i åldern 3-6 år så många frågor om allt och ingenting. Här får de svar på frågor om blommornas gåtor.

Sagan börjar med våren. Ett frö som blivit planterat och som av ett under växer små gröna blad upp ur marken. Men hur fungerar allt? Vad behöver blomman för att växa sig stor och stark? Vad är nektar och frömjöl? Vad händer när larver anfaller blomman? Vi får följa blomman under 1 års tid. Ända framtill vintern och kylan kommer.


Jag har en vetgirig 4-åring. Hon suger in fakta. Ofta har hon mer frågor än vad jag har svar. Den här boken passar henne och alla andra vetgiriga barn.


 Författare: Karin Bergqvist. 

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?