Kreativ fotografi – från inspiration till bild

Kreativ fotografi – från inspiration till bild (HME Publishing) är en jätte fin och lärorik bok. Tanken är att den ska inspirera till ett nytt tänkande. Och det gör den verkligen. Fotografen George Barr tar dig vidare till en ny nivå, både konstnärligt och tekniskt.


Vad är det som gör en bild bra? Vilka slags bilder vill jag ta? Hur kan jag utveckla min kreativitet och mitt bildseende? Hur gör jag om jag kört fast? Det är exempel på frågeställningar som besvaras. Råden som följer är handfasta och praktiska.

Mycket i den här boken bygger på det rent konstnärliga i en bild. Det gör att jag gillar den här boken extra mycket. Det är även en personlig bok, då George använder sig av bilder från sin egen portfolio när han ska illustrera olika saker. Hans bilder är underbara. Att titta på dem ger inspiration. Jag vill slänga mig ut med kameran i högsta hugg. Man inser snabbt att man inte behöver åka över halva jordklotet för att hitta den perfekta bilden. En tillsynens trist närmiljö kan bjuda på många läckra foto möjligheter, bara man letar lite noggrannare. Det finns gott om såna exempel i boken. Bilder på rostiga motorer, staplar och ved som blivit till mästerverk. Kort och gott, det här är en jätte fin bok. En inspirationskälla.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?