Kalla mig Paddington : den första boken om björnen från mörkaste Peru

Den första boken om den lilla olycksfågeln Paddington heter Kalla mig Paddingon. Den är skriven av Michael Bond. 1958 släpptes boken för första gången. 2009 släpptes den i en exklusiv nyutgåva (B/Wahlströms)



Jag förstår varför Paddington fortfarande är aktuell – drygt 50 år senare. Paddington är bara för härlig med sin optimism mot världen. I den här boken får man läsa hur allt började. Hur det gick till när Paddington kom till London och mötte familjen Brown. Boken passar barn i åldern 6-9 år. Men även yngre barn kan ha nöje av boken. Då får man ta kortare lässtunder bara.



Så här började det alltså. Herr och Fru Brown stod på Paddinton stationen och väntade på sin flicka. Plötsligt fick de syn på en ensam liten björn. Den lilla luddiga figuren satt på en gammal resväska och runt sin hals hade han en lapp. Björnen berättade att han är en ovanlig liten björn och att han kommit med båt från Peru. ”Men tala inte om det för någon! Jag är en fripassagerare.” På lappen runt halsen stod det ”Var snäll och ta hand om den här björnen” När paret Brown fått klart för sig att björnen var helt ensam bestämde de att han skulle följa med dem hem. Björnen fick namnet Paddington efter stationen där de hittade honom. Efter det följer flera äventyr med Paddington och familjen Browns liv blir aldrig mer detsamma.

Postat av: Tant Kim | Design

Hehe, Många som tycker någonting med rött i. ;) Men det vill jag inte ha. Blev en expresso mörk brun färg. :)

Förlåt om jag bara försvann, fick lite bråttom där.

2010-10-05 @ 14:05:19
URL: http://tantkim.blogg.se/
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?