Författarintervju: Martin Svensson


Martin Svensson är aktuell med boken När inget annat hjälper. Martin debuterad 2007 med romanen Hej! Mitt namn var Elton Persson. Han har även skrivit boken Din heder. När inget annat hjälper är Martins första ungdomsbok. Jag la precis upp min recension av Martins nya bok. Jag har även passat på att ställa några frågor till Martin.


Du är nu aktuell med boken, När inget annat hjälper. Det är din första roman för unga läsare. Hur kommer det sig att du skrivit en roman för unga läsare denna gång?  

Mitt språk är enkelt, och så gillar jag att skriva om unga. Även i mina två tidigare romaner är huvudkaraktärerna relativt unga. Kanske har jag inte riktigt kommit över min egen ungdom, kanske är någon aspekt av mig kvar i tonåren. Jag vet faktiskt inte. Hur som helst har jag inte anpassat berättelsen för att den ska passa ungdomar, jag har bara försökt att skriva så bra som möjligt.


När började du skriva?
      

Våren 2006. Jag var själv förvånad, förstod faktiskt inte riktigt vad jag sysslade med. Först efter ett par månader insåg jag att det höll på att bli en roman. 


Var får du dina historier ifrån?
      

Verkligheten, som ju också är någon slags fantasi.


Kommer vi att få se fler ungdomsböcker ifrån dig?
  

Ja.


Hur lång tid tar det för dig att skriva en bok?
      

Några månader.


Är det musik- eller författarlivet som gäller nu?
      

Sedan jag började skriva har jag inte riktigt kunnat sluta. Kanske blir det ingen mer musik. Det är svårt att säga, ofta blir det ju inte som man tror att det ska bli.


Har du några boktips till oss, några egna favoritböcker?
      

Oj, det finns så många ... "Klocka utan visare" av Carson McCullers, "Sjömannen som föll i onåd hos havet" av Yukio Mishima, "Månpalatset" av Paul Auster, "Hollywood" av Charles Bukowski, "Den galopperande svensken" av Sture Dahlström,
"En vinterdagbok" av Emmanuel bove, "Och solen har sin gång" av Ernest Hemingway. "Snö" av Orhan Pamuk,  mfl.




Text:©
Bokhunger
Bild: © Jessika Jarl
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?