Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra)

Jag berättade tidigare att jag laddat min höststart med Martina Haags underbara böcker. I helgen läste jag Underbar och älskad av alla. Den utkom 2005 och har sålts till fem länder och även gjorts som långfilm.


Vi får följa Isabella, även kallad Bella. Bella är över 30. Drömkarriären som skådespelare har avstannat. Inte heller har hon funnit sin livskamrat. Så bestämmer sig Bella för att en förändring måste ske. Hon sänder ut sitt CV till alla tänkbara ställen. Hon måste få ett skådespelar jobb snart, innan a-kassadagarna tar slut. Hon får ett svar. En barnteater som åker runt på skolor och uppträder i konstiga kostymer. De anställer Bella.  Bella tackar ja, fastänn hon egentligen inte vill.


Men det dröjer inte länge förrän Bella även får ett svar från Dramaten. De är intresserade av henne. Problemet är bara att Bella spetsade till sitt CV när hon skickade ut massutskicken och där stod det att hon var akrobat. Nu vill Dramaten att hon ska göra en scen som kräver en fullfjädrad akrobat. Bella tackar ja till rollen och lovar att hon har vad rollen kräver. Hjälp, hur ska hon hinna lösa detta? Bella börjar ta privatlektioner hos en akrobat. Men Bella får bara öva på att göra små kullerbyttor. När ska de riktiga akrobatkonsterna komma? De som hon sagt att hon redan behärskar. Mitt i detta blir Bella också kär och börjar träffa en känd skådespelare på Dramaten.  

Underbar och älskad av alla
är en underbar, rolig och varm bok i rapp takt. Det mesta blir inte som Bella tänkt. Men jag älskar Bellas upprättelse på slutet. Boken är en svensk version av Bridget Jones dagbok. En feelgood roman. Läs!

 

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?