BOKTIPSET: Hjälp, vem är jag? av Caroline af Ugglas och UKON


Hjälp, vem är jag?: Anteckningar från en terapi

Artisten Caroline af Ugglas har i samarbete med psykologen och poeten Ulf Karl Olov Nilsson (Ukon) skrivit boken Hjälp vem är jag? En bok som utgår ifrån terapisamtal dem emellan. Jag förstår snabbt att det här är en annorlunda bok. Först känns den för tung för min smak. Men faktiskt så hinner jag endast ett par kapitel innan jag ändra åsikt. Boken visar sig vara både tänkvärd, underhållande och stark. Det är en sån bok som inte slutar för att jag kommit till slutet, utan mina tankar fortsätter spinna på bokens teman.


Allt börjar med att Caroline söker upp Ukon och frågar om han är intresserad av ett samarbete. Hon har nämligen en idé om en bok som ska bygga på terapisamtal. Först är Ukon tveksam till idén. Men det är någonting med Carolins sätt att prata som fascinerar honom och de bestämmer sig för att ge idén och boken en chans. Under 1,5 år pågår terapisamtalen dem emellan. Resultatet blev denna bok som bygger på ordagranna avskrivningar från samtalen. Boken är indelad efter olika teman, familj, karriär, barndom osv. Efter varje kapitel följer Carolines och Ukons egna reflektioner till samtalen.


Caroline bjuder på sig själv i denna bok. Vi får höra om hennes depressioner, fobier, tvångstankar, dåliga relationer, släktens historia, barndomen, tonåren, yrkeslivet och livet som mamma. Vi får höra om Carolines rädslor och nojor. Boken bjuder på snabba repliker. Snabba kast, från lycka till olycka.
Kan man  veta vem man är? I den här boken diskuteras frågan. Resultatet blir en bok som får en att tänka till och reflektera över sitt eget liv. Läs du med!



Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?