Köp inte den här boken! Mitt år med köpstopp



Från Hexa förlag kommer boken ”Köp inte den här boken! Mitt år med köpstopp". Författaren till boken heter Ann-Christin Gramming och det här är hennes egen historia. Boken handlar om när hon besämde sig för att sluta shoppa i ett år. Det här är historien skriven i dagboksform.


Ann-Christin bor i Göteborg i en lägenhet med sin man och deras två små barn. Vi får följa henne från hennes första dag med köpstopp, till sista dagen. 365 dagar utan shopping, restaurang- och cafébesök. Ann-Christin har satt upp riktlinjer för vad hon ska konsumera. Vilket i princip är det allra nödvändigaste. På ett lättsamt vis får vi följa henne i upp och nedgångar. Man får även massor av tips och bra länkar.


Boken fick mig att inse hur länge man egentligen kan klara sig utan att konsumera/shoppa. Den fick mig även att tänka till på miljön. Hela boken genomsyras av ett miljötänk och det är lätt att inspireras. Ett annat ämne som debatteras i boken är arbete kontra lön. Varför jobba maximalt för att få ut maximalt med lön bara för att kunna köpa dyrare och dyrare saker? När man istället kan jobba mindre, konsumera mindre och spendera mer tid med sin familj/barn. Precis så är det ju. För  lyxprylar klarar man sig utan.


Boken bjuder på tre konkreta tips som i alla fall jag ska ta med mig:

  1. "Shoppa mindre. Tänk efter. Behöver jag verkligen så mycket saker?

  2. Ta det lugnt. Du behöver inte resa eller uppleva så mycket.

  3. Återanvänd. Handla kläder, leksaker och möbler på second hand."

Det här är en bok som alla borde läsa. En bok som fick mig att tänka till. Kanske behöver man inte sluta konsumera helt men man kan dra ner. Boken behandlar materialism, familjeliv och en tanke om att rädda vår jord. Läs!




Antal solar: 5 av 5   
Postat av: Andrea

Tack för tipset, den där skulle jag nog behöva, kanske...

2011-06-26 @ 13:33:18
URL: http://frusvensson.se
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?