Bajsfesten - Alex Schulman

 


Alex Schulmans blogg om sin lilla dotter har jag inte undgått. Sedan så är Emma Adbåge en av mina favoriter. Har recenserat hennes böcker Sven Sticker och Leni är ett sockerhjärta. Jag blev riktigt nyfiken när jag hörde att Alex Schulman skrivit en barnbok, Bajsboken (Rabén&Sjögren) som Emma Adbåge hade illustrerat.


Alex blogg
Att vara Charlie Schulmans pappa hade 250 000 läsare varje vecka. De populäraste inläggen var de där Alex förde en dialog mellan sig själv och sin dotter. Inlägg där bebisen Charlie uttrycker sig i fullständiga meningar. De blogginläggen blev utgångspunkten för den här bilderboken.


Bokens karaktär Nikki är en bebis som svarar i fullständiga meningar. Hon och hennes pappa har diskussioner som två vuxna emellan varandra. En morgon när hennes pappa byter hennes blöja har det inte kommit något bajs. Dagarna går och det kommer inget bajs. Pappa börjar bli orolig och undrar varför det inte kommer något bajs. Tillslut kräver han ett svar. Jag spar mig, svarar Nikki. Nikkis pappa undrar till vad. Men han får inget riktigt svar. Dagarna går och Nikki bajsar inte. Nikkis mage är tillslut rund som en fotboll. Och tillslut kommer dagen som Nikki sparat sig till... bajsfestdagen. Och visst kommer det bajs!


Jag kunde aldrig ana hur mycket bajs den här sagan skulle innehålla. Men jag tror att många små barn kommer att tycka den är rolig. Själv tycker jag att det blir finurligt och underhållande med fullständiga meningar från en bebis. Dessutom älskar jag Emmas illustrationer som är fantastiskt fina som vanligt.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?