Boktipset - Dödergök av Katarina Wennstam

Saknar Ni en bra roman till semester? Då har jag ett förslag till Er! Katarina Wennstams bok Döderkök. 500 sidor spänning. När jag började läsa kunde jag knappt lägga boken ifrån mig. Tidigare har jag även läst Katarinas böcker Alfahannen och Smut. Även de lika bra.


Journalistparet Maria Allende och Tomas har länge letat efter hus. Men inte hittat något till rätt pris och läge. Men nu har de äntligen funnit ett hus, som passar dem, i ett idylliskt radhusområde. Tillsammans med dottern Alma flyttar de in. Att huset stått tomt länge är inget de tänker på till en början. Snart börjar Maria gräva i sanningen om huset. Men hon är inte beredd på vad hon hittar. När det visar sig att det skett ett mord i huset blir Maria väldigt illa beröd. Fast kan inte lämna historien bakom sig. Och journalist som hon är börjar hon söka efter sanningen. Samtidigt som Maria gräver djupare i historien kommer hon och Tomas längre ifrån varandra. Tomas förstår inte Marias behov av att förstå vad som hänt i huset.


Parallet får man även följa åklagaren Madeleine Ewards. Hon kämpar med ett fall där hedersvåld är inblandat. Madeleine är uppslukad av sitt arbete och hennes tonårsdotter kommer i skymundan. Samtidigt är är det inte helt lätt för Madeleine att sätta dit gärningsmännen i fallet hon håller på med.


Jag ger boken höga poäng. Den är samhällskritiskt och spännande.

 


Antal solar: 4 av 5


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?